Ahad, 27 Mei 2012

Ceramah "People Stories: Narratives from Singapore's Nusantara Communities"

Persatuan Bawean Singapura (PBS) telah di undang oleh Taman Warisan Melayu untuk menyertai ceramah yang berjudul "People Stories: Narratives from Singapore's Nusantara Communities" pada hari Jumaat, 18hb Mei 2012 jam 7.30 malam hingga 9.00 malam bertempat di Ngee Ann Auditorium, Asian Civilisation Museum, Empress Place.

(Sumber foto dari Malay Heritage Centre) 

Pemegang anugerah PBS "Bawean Jasawan 2011", Encik Haji Morni Bin Sulaiman, telah mewakili PBS untuk memberi ceramah berkenaan masyarakat Bawean di Singapura. Beliau telah memberi penyampaian yang sangat baik dengan menggunakan "Power Point slides" yang padat dengan butir-butir berkenaan perkembangan masyarakat Bawean Singapura. "Power Point slides" itu telah mendapat perhatian dari ramai para hadirin pada malam tersebut terutama sekali Foto Masjid Bawean Kampong Kapor. Ia telah menarik minat seorang peserta berjawatan "Assistant Professor" dari Jabatan Seni Bena di Universiti Nasional Singapura.

(Sumber foto dari Facebook PBS)

Banyak informasi tentang masyarakat Bawean Singapura telah dapat dikongsi sama pada malam itu. Ribuan terima kasih diucapkan kepada Encik Haji Morni di atas segala usaha beliau menyampaikan adat budaya masyarakat Bawean di ceramah ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan